Ben je secretaresse, administratief medewerker, verkoopmedewerker, projectmanager, officemanager of bedrijfsleider? Wat je beroep of vak ook is, werk je op kantoor of in een zorginstelling? Werkenden schrijven steeds meer.
Beantwoord je dagelijks je mail, maak je offertes of projectvoorstellen, hou je de website bij, schrijf je nieuwsberichten, vacatureteksten of zorgplannen, probeer je lezers online te verleiden door de zakelijke Facebookpagina bij te houden of schrijf je blogberichten.
Wat twintig jaar geleden gangbaar was, kan veranderd zijn. Dat komt omdat taal leeft. Er verdwijnen woorden en er komen nieuwe bij. En woorden krijgen een andere lading. Een simpele, maar doeltreffende manier om vlotter te schrijven, is letten op je woordgebruik.
En dan nog iets; de taalregels. Ken je de meeste nog? Soms voel je het aan en google je een woord. Hen of hun is zo’n lastige taalregel. Net zoals het verschil tussen vele of velen. En misschien vraag je je af of er een verschil zit tussen de volgorde is geweest of geweest is? Leidt jouw manier van zoeken vervolgens in foutloos, hedendaags Nederlands?
Wat ik ook merk tijdens alle trainingen die ik mocht verzorgen; er zijn veel mensen die moeite hebben met het vervoegen van werkwoorden. Eindigt dit nou op een -d of -t? Of is het toch -dt? En dan het vervoegen van Engelse werkwoorden. Daar hebben we er steeds meer van zoals managen, updaten en stressen. Verbouw jij weleens een zin omdat je niet (meer) precies weet of jouw werkwoordsvervoeging op een -d of -dt eindigt? Dan is het best fijn om je kennis bij te spijkeren, waardoor je zelfverzekerder wordt.
Worstel je met taalonzekerheden? Kies dan voor een schrijftraining, want daar fris je je kennis lekker mee op. De trainingen die ik ontwikkelde, hebben elk hun eigen accent. Wat ze gemeen hebben? Ze zitten tjokvol taalweetjes en handige foefjes, en zijn gericht op jouw praktijk. Taal is niet saai maar juist hartstikke leuk! Wil jij je taalkennis opfrissen?