U of JE op de website?

1 augustus

Eigenlijk was ik ervan overtuigd: de website van Clippit schrijf ik in de je-vorm. Want de u-vorm schept afstand. Toch? En dat wil ik niet. Ik had me er echt in verdiept, dus mijn beslissing weloverwogen. Bol.com en IKEA gebruiken 'je' in alle uitingen. Deze grote internetspelers weten vast wat ze doen. Bovendien tutoyeren sommige verzekeringsmaatschappijen op hun website. Als deze pakdragende formele bedrijfstak het aandurft om te tutoyeren ….. waarom zou ik dan kiezen voor 'u'. Aandurven? Jazeker, voor mij is het een kwestie van aandurven. Ik ben opgevoed met u-zeggen. Tegen mijn ouders zeg ik nog ‘u’. Ach… ik gooi er inmiddels ook wel eens een ‘je’ tussendoor, maar meestal zeg ik ‘u’. Dat is gewenning.

De website van Clippit is in de u-vorm geschreven. Wat heeft me van gedachten doen veranderen? De Libelle! In het laatste nummer van Libelle vertelt de hoofdredacteur in haar column over heftige discussies op de redactie. Waarom schrijft Libelle nog steeds in de u-vorm? Moeten ze het anno 2012 veranderen in ‘je’? Ze komen er daar niet uit en daarom vragen ze aan de lezer om te reageren. Ik mag het zeggen. Het gekke is dat ik nooit heb gemerkt dat Libelle haar artikelen, columns, reportages in de u-vorm schrijft. Ik heb me altijd direct aangesproken gevoeld op een vriendinnen-achtige manier. Welke reactie ik ga geven? Van mij mogen ze me tutoyeren. Geen probleem.

Als Libelle omgaat, doe ik het ook. Even afwachten nog. Ik mijmer verder; wat hebben de Engelstaligen het toch gemakkelijk. Altijd ‘you’.