Wat is SEO schrijven?

SEO (Search Engine Optimalisation) schrijven betekent dat de tekstschrijver rekening houdt met de bezoeker én met de zoekmachines. De bezoekers zoeken informatie en waarderen heldere informatieve teksten. Daarom googelen ze. En de zoekmachines waarderen die heldere informatieve teksten nog meer. Omdat zoekmachines steeds slimmer worden, kunnen we ze niet gemakkelijk om de tuin leiden. Helaas; er zijn geen geheime trucjes. Wel kan de tekstschrijver met een aantal aspecten rekening houden. Dat ‘rekening houden met zoekmachines’ is SEO schrijven.

De SEO schrijver houdt zich aan wat richtlijnen

Misschien verwacht u het tegendeel, maar zoekwoorden moeten niet te vaak voorkomen in de tekst. De SEO tekstschrijver moet ze wel regelmatig opnemen en houdt de volgende richtlijnen aan: 

  • Het zoekwoord In de H1 tag.
  • Het zoekwoord als eerste woord in de tekst, in het midden en aan het eind van de tekst.
  • Het zoekwoord één keer in de subkop, het liefst verwerkt in een zin.

Goed gebruik van themagerelateerde woorden

Door het gebruik van woorden die met het onderwerp te maken hebben, herkennen de zoekmachines een thema. Zulke woorden versterken het thema en verhogen de relevantie van de pagina voor zoekmachines. Een voorbeeld? Bij een bakker hoort gebak, slagroomgebak, brood, broodjes, krentenbollen, bakkerij etc. Bij het helder en eerlijk schrijven over het onderwerp komen deze woorden eigenlijk automatisch aan bod.

Webcontent moet gewoon goed zijn 

Als niemand uw website bezoekt, kunt u net zo goed geen site hebben. De webcontent is bepalend. Bij het schrijven van de webteksten gaat Clippit op de stoel van uw webbezoeker zitten. Dat helpt.